8 Argentijnse beïnvloedingstechnieken om meer te verkopen dan je concurrent

Nicole zwemt met Wilde Zeehond - 8 beinvloedingstechniekenLaat ik direct eerlijk zijn.

Ik ben er weer ingestonken.

Althans.

We wilden het ook graag, maar de Argentijn wist ons snel te overtuigen.

Om alles bij hem te kopen, zonder ook maar één concurrent gecheckt te hebben.

Geen idee of hij er bewust van was, maar hij gebruikte slimme beïnvloedingstechnieken. Nee, geen ingewikkelde technieken. Juist ontzettend simpel. Iedereen kan dat.

Die technieken wil ik graag met je delen, zodat je die ook kunt toepassen op jouw onderneming en website.

Goed toegepast. Weet ik zeker dat het je meer verkopen oplevert.
Wij gebruiken ze zelf namelijk ook.

De moeite waard om tijd in te steken, toch?

Zoals je wellicht weet, werk ik momenteel vanuit Argentinië. Na 2 weken Buenos Aires zit ik nu, samen met mijn vriendin, in Puerto Madryn. Een kleine badplaats, halverwege Argentinië.

Af fijn. De badplaats is niet heel bijzonder, maar je kunt hier wind surfen en veel wilde dieren spotten. Zo kan je hier zwemmen met Wilde Zeehonden. En dat is wat we graag willen doen.

De ‘Argentijnse’ beïnvloedingstechnieken


1. Partner afspraken

Zeehonden video in Hostel

Zeehonden video in Hostel

Het zal geen geheim voor je zijn, maar de mond-tot-mond reclame is de beste reclame die je kunt hebben.

De Argentijn heeft dat ook door. Hij heeft met meerdere hostels afspraken gemaakt. Als het Hostel hun gasten doorverwijzen, dan ontvangen zij daar een commissie over. Mits de doorverwijzing leidt tot een verkoop.

In het hostel wordt ook continu een video (gemaakt door de Argentijn) afgespeeld over het zwemmen met de wilde zeehonden.

Je begrijpt natuurlijk wel hoeveel gasten in het hostel vragen naar informatie over het zwemmen met zeehonden. Net zoals wij deden.

Een lucratieve manier voor het hostel om extra bij te verdienen met weinig inspanning, want de vragen krijgen ze sowieso. En de Argentijn krijgt zo eenvoudiger meer klanten.

Hoe heb jij dat georganiseerd met je onderneming?

Beloon jij ook jouw ambassadeurs als ze klanten aanbrengen?

Zo hoef je niet alleen zelf continu klanten te werven via je eigen blog, maar kun je ook op 10 andere blogs staan. De ambassadeurs beloon je met een commissie als zij een nieuwe klant aanbrengen. En omgekeerd kan dat natuurlijk ook, dat zij jouw belonen als je voor hen een klant aanbrengt.

Zo wordt er 24/7 reclame voor jou gemaakt. Net zoals hier in het hostel met de draaiende video.

O ja, je wilt dit natuurlijk niet zelf handmatig bijhouden. Wij maken hiervoor gebruik van AutoRespond. Dat systeem houdt voor ons bij door wie een klant is aangebracht.

2. Beperk de afleiding

Afgesloten ruimte

Afgesloten ruimte

Aangekomen op het strand ziet de Argentijn dat we zoekende zijn. Hij spreekt ons direct aan. “Hola Chicos, looking for more information? Come over here, I will show you!“.

We gaan in op zijn uitnodiging. En komen direct in een afgesloten ruimte te staan, waardoor we nergens meer door worden afgeleid.

Geen schreeuwende mensen die buiten op het strand langs lopen maar volledige focus op de informatie die we krijgen.

Hoe doe jij dat op je website?
Vergelijk de afgesloten ruimte waar we in staan met jouw landingspagina op je website. Dat is het moment dat je jouw training wilt verkopen.

Beperk de afleiding.

Geef je bezoekers niet de mogelijkheid om naar andere pagina’s toe te gaan, of dat ze de reacties van anderen op je blog artikelen zien. Of dat ze daar je Twitter berichten zien.

Vergelijk het met de schreeuwende mensen op het strand, daar wil je jouw bezoekers (lees: potentiële klanten) niet mee lastig vallen. Dat geschreeuw kost je omzet.

Zorg voor 1 sterke call-to-action. Bijvoorbeeld dat ze jouw training afnemen.

3. Inspelen op de emotionele behoefte

Wij staan dus in die afgesloten ruimte, de Argentijn weet inmiddels dat we meer informatie willen over het Zwemmen met de Wilde Zeehonden.

En prompt. Daar springt het videobeeldscherm aan.

Enthousiaste mensen, zwemmen in de oceaan, omringd met zeehonden die hen kusjes geven. Ja, dat willen we natuurlijk ook. Dat willen we niet mislopen.

Wek jij ook dat verlangen op met je landingspagina?
Laat bijvoorbeeld de resultaten zien van je klanten, vertel je bezoekers wat ze mislopen als ze het niet doen.

4. De echte aanbevelingen

LaCretio.nl Janny van der Laan - cijfer aanbeveling springest

LaCretio.nl Janny van der Laan - cijfer aanbeveling springest

Yep. Die zijn er ook. Op het beeldscherm zien we positieve reacties van eerdere klanten. Ze vertellen dat het een onvergetelijke ervaring is en dat de begeleiding van de Argentijn super is.

Staan er op jouw landingspagina ook aanbevelingen?
Vast wel, maar heb je bijvoorbeeld ook aanbevelingen in video? Dat maakt het pas echt overtuigend.

Je kunt bijvoorbeeld ook, het cijfer dat je scoort, op websites zoals Springest plaatsen op je website. Dit cijfer is bepaald door je klanten. Werkt heel overtuigend.

 

5. Waarom hij beter is dan de concurrenten

De Argentijn vervolgt zijn verhaal. Hij legt uit dat het Wilde Zeehonden zijn, die dus niet getraind zijn. “Be careful“.

Hiermee speelt hij in op een soort van angst gevoel bij ons. We hebben echte experts nodig, om te zwemmen met deze wilde zeehonden. En dat is hij.

Tsjah, dit stukje weet hij mooi te vertellen. Hij geeft als enige theorielessen over hoe te zwemmen met de zeehonden, want als je verkeerd zwemt, bijvoorbeeld door te snel te bewegen, dan zie je in die 45 minuten geen enkele zeehond. Dat wil je toch niet?

Zijn concurrenten doen dat niet. Dat vind hij gevaarlijk en daarbij heb je een grote kans om geen zeehonden te zien.

Af fijn. Hij preekt natuurlijk voor eigen parochie over zijn toegevoegde waarde ten opzichte van zijn concurrenten.

Wat denk jij? Moet je dit toch laten zien in je communicatie?

6. Prijs en snel-boek-korting

De Argentijn vertelt de prijs: 750 Argentijnse peso’s (omgerekend 150 euro) per persoon.

Maar toen kwam het.

Hij zei: “Als je nu beslist om het te doen, dan kost het slechts 650 Argentijnse peso’s”.

Een techniek om je snel te laten beslissen. Die korting wil je niet mislopen. Dat is zonde.

Voor de duidelijkheid. Ik ben geen voorstander van korting, maar de snel-boek-korting is iets anders. Dat zal ik binnenkort verder voor je uitdiepen in een nieuwe artikel.

In het kort. Een snel-boek-korting laat de beslisser sneller beslissen en geeft jou sneller zekerheid over je inkomsten. Probeer het eens uit of het werkt voor jou.

7. Schaarste creëren om sneller klanten te krijgen

De Argentijn gaat door. Hij toont op het beeldscherm, dat er nog maar 4 van de 10 plekken beschikbaar zijn. Dus als wij zeker willen zijn van deze onvergetelijke ervaring dan kunnen we het beste nu onze plek reserveren.

En onthoud. We staan dus in die afgesloten ruimte. Zonder afleiding. Alleen hij en wij. Met de video aan met die kussende zeehonden en mensen die zeggen dat het een onvergetelijke ervaring is (die je niet wilt missen). Ons hostel beveelt hen aan. Met daarbij een snel-boek-korting en nog slechts 4 plekken beschikbaar.

Een uitstekende ‘landingspagina’ heeft hij gecreëerd waarin wij compleet meegaan.

Want wat denk je, wat wij op dat moment besloten om te doen? Wachten of direct beslissen?

Yep. We besloten direct om te boeken. Een beslissing zonder ook maar één andere concurrent gecheckt te hebben!

8. Vergeet de up-selling niet

De plekken zijn gereserveerd en de Argentijn vervolgt zijn verkoop.

“Van die onvergetelijke ervaring wil je natuurlijk ook foto’s of zelfs een video hebben, niet waar?” Huhu, natuurlijk willen we dat!

Slim zo’n upselling. Nu gaven we nog eens een extra 150 Argentijnse peso’s per persoon uit voor een video. O ja, we wilden 1 video voor ons 2-en, maar dat was niet mogelijk. “Nee, het is een individuele video”.

Geen ruimte tot onderhandeling. Dit zijn de vaststaande regels. Je neemt het of niet.
We namen het.

Heb jij ook een upselling bij je trainingen?
Want onthoud: “Klanten willen altijd nog een keer klant worden”.

En nu ben ik nieuwsgierig naar jou. Welke beïnvloedingstechnieken van de Argentijn pas jij al toe, of ga je toe passen?

Ik ben erg benieuwd naar je reactie. Laat je die hieronder weten?

Dank je wel!

Reacties

  1. Frank van Duuren zegt

    Hoi, een pas ik al toe en twee,drie en vier wil ik wel in gaan bouwen in de MoonLightning Site.
    Over vijf tot en met acht ben ik nog in twijfel, hoewel ik ze wel herken als goede technieken. Maar wil ik die ook in de site gaan toepassen? Daar neem ik nog even de tijd voor. Mijn beoogde bedrijfsactiviteit is meer gericht op non-profit dan profit…..(hoewel ik de kosten er wel uit wil halen, een redelijke overweging, lijkt me)

  2. Wesley zegt

    Mooie vertaling van het zakendoen op internet naar het real time zakendoen. (en andersom)
    Heb net uw site ontdekt en het zijn leuke artikelen.

    150 euro is inderdaad wat aan de hoge kant, dus misschien had je wel rond kunnen vragen ;) (al stond toen ik daar was de euro wel iets ‘hoger’)

    Het is trouwens Zeeleeuw in het Nederlands,
    en Zee wolf (lobos) als je het vanuit het spaans vertaald. (of is dit te pietluttig?)

    Veel plezier in Argentinie! (topland)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>