Influencer marketing is de laatste jaren enorm in opkomst. Voornamelijk door Youtube en Instagram zijn er onbekende Nederlanders in Nederland wereldberoemd geworden. Zogenaamde influencers posten foto’s en updates op hun Youtube of Instagram kanaal. In ruil hiervoor hebben ze soms miljoenen volgers. Deze influencers zijn vaak een voorbeeld voor hun doelgroep. Hun doelgroep droomt erover om dezelfde activiteiten etc. te ondernemen. Als bedrijf kan je influencers inzetten om jouw product of dienst te promoten. Dit werkt vooral perfect als het product of dienst bij de doelgroep van de influencer aansluit.
Hoe kan je influencer marketing inzetten?
De meeste influencers hebben op hun pagina staan DM of mail voor zakelijke deals. Je kan via dit e-mailadres of DM contact met ze opnemen. Hierbij kan je een voorstel doen om bijvoorbeeld jouw product of dienst te promoten. Beginnende influencers doen dit soms in ruil voor het gratis product. Voornamelijk als het een product is die ze zelf graag willen hebben. Maar de meeste mensen vragen er geld voor om reclame voor je product of dienst te maken. Vooral als ze een redelijk aantal volgers hebben is het vrij standaard om ervoor te betalen. Het is tenslotte een vorm van reclame.
Influencer marketing werkt effectiever dan gewone reclame
Als de influencer in kwestie exact op jouw doelgroep aansluit kan influencer reclame heel veel sales opleveren. De doelgroep wil ook graag hetzelfde product of dienst gebruiken als hun grote voorbeeld. De kans is dus groot dat je ineens een hoop producten gaat verkopen dankzij de marketing. Soms wordt er samengewerkt met meerdere influencers om een product bij een groot aantal mensen onder de aandacht te brengen. In de praktijk kan het effectiever werken dan een reclamespot op de televisie. Hou er alleen rekening mee dat een post op Instagram al snel duizenden euro’s kost. Vooral als het om een bekende influencer in Nederland of het buitenland gaat.