Contact

Zwolle, Nederland info @ onlino .nl

Samenwerken of Adverteren?

Ben je van plan om een nieuwe marketing strategie voor je bedrijf toe te passen? De basis van het opzetten van een nieuwe strategie begint bij de Marketing Mix. De Marketing Mix kan je omvormen in vragen die je moet beantwoorden. Op basis van deze vragen ga je proberen om je bedrijf op de kaart te zetten. De marketing mix bestaat uit de 4 p’s: product, prijs, plaats en promotie. Optioneel wordt hier soms een vijfde p aan toegevoegd: personeel.

Wat houden de 4 p’s in?

De eerste P staat voor product. Je noteert hierbij alle eigenschappen van het product. Hierbij neem je ook de verpakking, service en garantie mee. Benoem hier de pluspunten of eventuele emotionele waarde van het product voor de consument. De tweede P is de prijs. Bepaal hierbij de prijs voor het product. Of noteer een actie voor de prijs tijdens je campagne. Bijvoorbeeld de tweede gratis etc. De derde P staat voor plaats. Dit is de plek waar je het product gaat aanbieden. Dit kan een winkel zijn of het internet. Je kan soms ook noteren dat de plaats exclusief is. Dus dat er slechts één plek is waar het product wordt aangeboden. De vierde P staat voor de promotie. Hier ga je noteren op welke plekken je het product gaat aanbieden aan je doelgroep. Welke marketinginstrumenten je gaat gebruiken om het product onder de aandacht te brengen. Dit kan via direct marketing, persoonlijke verkoop of online marketing.

Steeds meer p’s worden toegevoegd aan de marketing mix

In de praktijk zien we steeds meer p’s toegevoegd worden aan de marketing mix. Bijvoorbeeld personeel. Dit is belangrijk bij diensten. Wat brengt je personeel in om de dienst extra speciaal te maken? Maar je kan ook presentatie of proces aan de 4 p’s van de marketingmix toevoegen. Uiteraard ben je zelf vrij om de marketing mix verder uit te breiden. Zolang je maar het gewenste resultaat op papier hebt staan.


editor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *